Modersmål - ansökan

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Vem har rätt till modersmålsundervisning och kan ansöka om det?

En elev kan få modersmålsundervisning om:

  • en eller båda vårdnadshavarna har ett annat språk än svenska som modersmål
  • eleven har grundläggande kunskaper i det aktuella språket (goda kunskaper i gymnasieskolan)
  • eleven använder språket dagligen i hemmet
  • minst fem elever önskar denna undervisning inom kommunen
  • att lämplig lärare i det aktuella språket finns tillgänglig

Adoptivbarn är undantagna kravet att modersmålet skall vara det dagliga umgängesspråket i hemmet dock krävs grundläggande kunskaper i språket.

Minoritetsspråk har utökande rättigheter till modersmålsundervisning

För en elev som tillhör någon av de nationella minoritetsspråken, samiska, meänkieli, romani chib, finska och jiddisch ska modersmålsundervisning erbjudas även om språket inte elevens dagliga umgängesspråk i hemmet. Det behöver inte heller finnas fem elever som önskar läsa samma språk i kommunen. Däremot finns kravet om att lämplig lärare i det aktuella språket måste finnas tillgängligt.

Handläggning

När du gjort din ansökan kommer en handläggare tilldela det till rektor som bedömer och beslutar om eleven uppfyller kraven för modersmål.

Vid uppsägning kommer du få bekräftelse av handläggare.

Mer information kring modersmål och minoritetsspråk finns på vår webbplats.

Modersmål, Orust kommun

Följande behövs för e-tjänsten

  • E-legitimation
  • Intyg - Vid god man, förvaltare eller förmyndare

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa