Stöd och service enligt LSS - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningDu som har en funktionsnedsättning och svårigheter att klara ditt dagliga liv kan ansöka om att få stöd och service för att stärka dina möjligheter att leva självständigt och aktivt ta del i samhället. Ansökan kan du göra om det gäller dig själv eller om du är legal företrädare, vårdnadshavare, god man eller förvaltare.
Vilket stöd kan du få, Orust kommun
Du kan ansöka om stöd med följande
- Personlig assistent eller ekonomiskt stöd till assistans
- Ledsagarservice
- Kontaktperson
- Avlösarservice i hemmet
- Korttidsvistelse utanför det egna hemmet
- Korttidstillsyn för skolungdom över 12 år utanför det egna hemmet
- Boende i familjehem eller bostad med särskild service för barn och ungdomar
- Bostad med särskild service för vuxna eller annan särskilt anpassad bostad för vuxna
- Daglig verksamhet för person i yrkesverksam ålder
Efter att ansökan har inkommit så kommer Orust kommuns LSS-handläggare kontakta dig för att göra en utredning kring ditt behov av insatser enligt LSS.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Lagringstid sker utifrån vad som angetts i Orust kommuns dokumenthanteringsplan
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du lämnar klagomål.
Lämna ett klagomål enligt GDPR, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommun@orust.se
Sektor omsorg
kommun@orust.se
0304-33 40 00