Ägarbyte av avfall, vatten och avlopp - anmälan
Den här tjänsten kräver inloggningDen här tjänsten används vid ägarbyte utav kommunalt vatten och avlopp eller renhållning. Det är du som säljare som fyller i anmälan och det krävs också en E-signering utav köparen.
Kommunalt vatten och avlopp, Orust kommun
Renhållning
Har du i dagsläget uppehåll eller dispens i renhållningen så upphör det automatiskt vid uppsägning eller ägarbyte.
När ett ägarbyte görs på fastigheten övertar köparen automatiskt befintligt renhållningsabonnemang.
Vill köparen göra ändringar i abonnemanget behöver de kontakta kommunens kontaktcenter. Kontaktuppgifter finns under Frågor om E-tjänsten här nedan.
Vatten och avlopp
Vid ägarbytet rekommenderar vi att säljare och köpare läser av mätarställningen tillsammans på tillträdesdagen.
Har ni endast avlopp krävs ingen avläsning och ni väljer då enbart avlopp i E-tjänsten.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Avtal ska kunna fullgöras med den registrerade
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
Lagringstid
- 3 år
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyval "om" ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du lämnar klagomål.
Lämna ett klagomål enligt GDPR, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommun@orust.se
Sektor samhällsutveckling
kommun@orust.se
0304-33 40 00