Fastighetsnära insamling av bygg och rivningsavfall - ansökan om auktorisationssystem
Den här tjänsten kräver inloggningFrån och med den 1 januari 2023 ansvarar kommunen för insamling, transport och behandling av bygg- och rivningsavfall som inte producerats i yrkesmässig verksamhet.
För att tillhandhålla de tjänster som följer av detta ansvar har vi etablerat ett auktorisationssystem till vilket entreprenörer får ansöka om anslutning.
Auktorisationen omfattar en icke-exklusiv rätt för entreprenören att ingå avtal om fastighetsnära insamling av bygg och rivningsavfall som inte producerats i yrkesmässig verksamhet inom Orust kommun.
Avfall får bara transporteras yrkesmässigt av den som har tillstånd från länsstyrelsen.
Ansökan ska undertecknas av behörig företrädare för ansökaren. Behörigheten ska kunna styrkas, exempelvis med bevis avseende firmateckning eller skriftlig fullmakt.
Tre referensuppdrag
Ni ska redovisa tre referensuppdrag för att bevisa att ni har tillräckligt med kompetens och erfarenhet. Referensuppdragen ska
- ha avsett fastighetsnära insamling av bygg och rivningsavfall via containrar eller byggsäck
- till någon del ha utförts under det senaste året, räknat från den dag då ansökan lämnas in, och
- ha utförts avtalsenligt.
Logga in med BankID
På Mina sidor kan du följa ditt ärende. Du använder med fördel BankID för att logga in och uppgifter fylls i automatiskt. BankID skaffar du via din bank.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den registrerade har lämnat sitt samtycke
- Avtal ska kunna fullgöras med den registrerade
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 1 år
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du lämnar klagomål.
Lämna ett klagomål enligt GDPR, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommun@orust.se
Sektor samhällsutveckling
kommun@orust.se
0304-33 40 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Sökande
- Kompetens och erfarenhet
- Auktorisationssystem
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in