Dagvattenanläggning - anmälan
Den här tjänsten kräver inloggningOm du planerar att bygga en ny dagvattenanläggning eller göra ändringar i en befintlig, behöver du först lämna in en anmälan. Det kan till exempel gälla sedimentationsbassänger, fördröjningsmagasin eller dagvattenanläggningar med oljeavskiljare. I vissa fall räknas dagvatten som avloppsvatten. Anmäl gärna i god tid före byggstart till miljö- och byggnadsnämnden, så kan vi hjälpa dig att säkerställa att allt blir rätt från början.
Vid dammar eller våtmarker kan du även behöva tillstånd från Länsstyrelsen. Takvatten behöver däremot inte anmälas.
Kom också ihåg att kontrollera om du behöver bygglov eller bygganmälan innan du börjar bygga.
Dagvatten och skyfall, Orust kommun
Obligatoriska uppgifter och handlingar
Till anmälan behöver du följande uppgifter och handlingar:
- Kontaktuppgifter
- Datum när dagvattenanläggningen ska byggas eller ändras
- Plats för anläggningen
- Uppgifter om dagvattenanläggningen
- Uppgifter om skötsel och underhåll
- Karta där anläggningens placering är tydligt markerad
- Karta som visar dagvattennät och utsläppspunkter till recipienten
- Karta där det avvattnade området är tydligt markerat
- Ritning över anläggningen där anläggningens olika delar är tydligt markerade. Provtagningspunkter, larm, utsläppspunkter och bräddningspunkter ska markeras tydligt
- Teknisk beskrivning av anläggningens utförande och funktion
- Rutiner för kontroll, drift och underhåll av anläggningen
- Dimensioneringsberäkning
Handläggning och avgift
När vi fått din anmälan gör miljö- och byggnadsnämnden en bedömning och beslutar om eventuella försiktighetsåtgärder, till exempel kontrollprogram eller instruktioner för drift och skötsel. Saknas något kontaktar vi dig för att komplettera. Vi tar ut en avgift för att handlägga ditt ärende enligt gällande taxa.
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem.
Så här hämtas dina företagsuppgifter, Bolagsverket
Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
När du företräder ditt företag så kan du använda din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. E-legitimationen bevisar att det är du som gör ansökan.
Logga in med BankID
På Mina sidor kan du följa ditt ärende. Du använder BankID för att logga in och uppgifter fylls i automatiskt. BankID skaffar du via din bank.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Gallras efter varje år.
Övrigt om lagringstid
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du lämnar klagomål.
Lämna ett klagomål enligt GDPR, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)
Personuppgiftsansvarig
Miljö och byggnadsnämnden
kommun@orust.se
Sektor samhällsutveckling, miljöenheten
kommun@orust.se
0304-33 40 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Anmälan
- Platsen
- Dagvattenanläggningen
- Skötsel och underhåll
- Övrigt
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in
