Installation av fettavskiljare - anmälan
Den här tjänsten kräver inloggningAlla verksamheter som är anslutna till kommunalt avlopp och som tillverkar eller hanterar livsmedel ska installera en fettavskiljare. Krav gäller både befintlig verksamhet, ny verksamhet eller verksamhet som ändrar inriktning. Även livsmedelsverksamheter med enbart avhämtning ska ha fettavskiljare. En bänkavskiljare är inte godkänd enligt kommunens riktlinjer.
Fastighetsägaren ansvarar för att teckna tömningabonnemang.
Det är enbart företag som kan anmäla installation av fettavskiljare.
Obligatoriska uppgifter och handlingar
Till anmälan behöver du följande uppgifter och handlingar
- Kontaktuppgifter till fastighetsägare
- Kontaktuppgifter till verksamhetsutövare
- Uppgifter om verksamheten
- Information om avskiljaren
- Situationsplan
- Beräkningsunderlag för dimensionering.
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem.
Så här hämtas dina företagsuppgifter, Bolagsverket
Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
När du företräder ditt företag så kan du använda din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. E-legitimationen bevisar att det är du som gör ansökan.
Logga in med BankID
På Mina sidor kan du följa ditt ärende. Du använder BankID för att logga in och uppgifter fylls i automatiskt. BankID skaffar du via din bank.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- Gallras efter varje år.
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du lämnar klagomål.
Lämna ett klagomål enligt GDPR, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommun@orust.se
Sektor samhällsutveckling
kommun@orust.se
0304-33 40 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Uppgifter om verksamheten
- Avskiljare
- Bilagor
- Signera och skicka in