Elektronisk faktura - anmälan
Den här tjänsten kräver inloggningElektronisk faktura, även kallad e-faktura, levereras till din internetbank. Innehållet i e-fakturan är samma som pappersfakturan. E-fakturan gör betalningarna säkrare, eftersom du inte riskerar att välja fel mottagare eller att ange fel OCR-nummer.
Anmäla e-faktura
I denna e-tjänst företag och privatpersoner anmäla sig till e-fakturor. Nedan finns information kring nödvändiga uppgifter för att genomföra anmälan.
För företag krävs följande uppgifter:
- Företagsnamn
- Organisationsnummer
- E-postadress
- Om företaget har GLN (Global Location Number) eller Peppol-ID
- Bank-ID för signering.
För privatperson krävs följande uppgifter:
- För och -efternamn
- Personnummer
- E-postadress
- Namnet på din bank
- Om anmälaren av e-faktura inte är fakturamottagare behövs förnamn, efternamn och personnummer
- Bank-ID för signering.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Personnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den registrerade har lämnat sitt samtycke
Lagringstid
- I e-tjänsten 1 månad efter ärendet är avslutat.
- I verksamhetssystemet tills e-faktura sägs upp
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du lämnar klagomål.
Lämna ett klagomål enligt GDPR, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommun@orust.se
Ekonomienheten
ekonomienheten@orust.se
0304-33 40 00