Årlig registrering av förening
Registrering av förening ska göras varje år för att föreningen ska vara stödberättigad. Registrering ska göras snarast efter föreningens årsmöte.
Du hittar mer information och en anpassad årskalender för föreningar på kommunens webbplats.
Föreningsstöd, Orust kommun
Vad du behöver till registrering
Bra att veta inför registrering av förening är att du behöver en del uppgifter som är obligatoriska för att kunna skicka in.
- Information om föreningen
- Bilagor
- Kontaktuppgifter till ordförande, sekreterare, kassör och webbkontakt
- Antal registrerade medlemmar i föreningen
Bilagor som krävs
De bilagor som är obligatoriska för att skicka in ett ärende är verksamhetsberättelse, revisionsberättelse och ekonomisk redovisning. Dessa filer behöver vara i Word eller PDF-format för att kunna bifogas.
Övrigt
E-tjänsten avslutas med förhandsgranskning av uppgifterna du fyllt i, samt en digital signering via BankID.
Glöm inte att du när som helst kan spara din ansökan och fortsätta vid ett senare tillfälle.
Logga in med BankID
På Mina sidor kan du följa ditt ärende. Du använder med fördel BankID för att logga in och uppgifter fylls i automatiskt. BankID skaffar man via sin bank.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- IP-nummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Automatiserat beslutsfattande förekommer inte.
Rättslig grund för behandlingen
- Avtal ska kunna fullgöras med den registrerade
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Så länge som det är nödvändigt
Personuppgifter sparas så länge det är nödvändigt. Därefter beror det på vad som gäller för arkivering och gallring i allmänna handlingar. Personuppgifter av ringa eller tillfällig betydelse raderas då de inte längre är aktuella.
Mottagare av personuppgifter
Orust kommun behandlar personuppgifter från enskilda som kontaktar kommunen i olika ärenden eller för synpunkter. Uppgifterna kan också komma från offentliga register, andra myndigheter eller föreningar. Uppgifter kan till exempel hämtas om vem som är bolagsföreträdare från Bolagsverket, folkbokföringsuppgifter från SPAR eller vem som är inskriven som tomträttshavare från Lantmäteriets fastighetsregister. De som kommunen kan dela personuppgifterna med kan vara inom kommunen till exempel registratorer, handläggare, it-personal och personalansvariga eller andra myndigheter, upphandlade leverantörer samt de personuppgiftsbiträden som ibland anlitas för att kommunen ska kunna fullgöra sina uppgifter. Om kommunen behöver överföra dina uppgifter till tredje land* ska du få reda på det.
*En stat som inte ingår i Europeiska Unionen (EU) eller är ansluten till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES).
Övriga upplysningar
Den som har personuppgifter lagrade inom Orust kommun har rätt att få tillgång till sina uppgifter. Det kan vara för att rätta, radera, flytta eller begränsa användningen av uppgifterna. Det kan också vara för att invända mot behandlingen. Har du gett samtycke kan du när som helst ta tillbaka det.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du lämnar klagomål.
Lämna ett klagomål enligt GDPR, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommun@orust.se
Fritidsenheten
fritid@orust.se
0304-33 40 00
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Verksamhetsberättelse
- Revisionsberättelse
- Ekonomisk redovisning
Fråga om inloggning
Du använder med fördel BankID för att logga in och uppgifter fylls i automatiskt från andra system som till exempel skatteverket.
Logga in och starta e-tjänstenGå vidare utan inloggning