Kommunal primärvård vid tillfällig vistelse i Orust kommun - beställning
Personer som har kommunal hälso- och sjukvård i sin bosättningskommun kan få hjälp med hälso- och sjukvårdsinsatser från Kommunal primärvård vid tillfällig vistelse i Orust kommun. Beställning av insatser från kommunal primärvård görs av legitimerad personal i bosättningskommunen till Orust kommun genom att använda denna e-tjänst.
För dig som är beställare i bosättningskommunen
Tänk på följande vid beställningen:
- För att vi ska hinna behandla beställningen bör den ha inkommit till oss senast fyra veckor innan personens ankomstdatum
- Beställningen måste vara anpassad för de förutsättningar som den tillfälliga bostaden ger
- Personligt förskrivna hjälpmedel ska tas med av patienten
- Bosättningskommunen ansvarar för att skicka med allt nödvändigt material, till exempel omläggningsmaterial, läkemedel med mera för att kunna utföra överenskommen vård och behandling så att det räcker för hela vistelsen. Vi tillhandahåller inget material
- Fakturering sker vid vistelsens slut eller månadsvis vid längre vistelse
- Debitering sker enligt VästKoms rekommendationer om "Ersättning för kommunal primärvård i annan kommun" för de kommuner som ingår i VästKom. Om en kommun önskar annat ersättningsbelopp skall underlag bifogas som styrker anspråket.
Tänk på att
Det är viktigt att insatsen är anpassad efter förhållandena i vistelsekommunen eftersom de kan skilja sig från bosättningskommunens förhållande och situation. Orust kommun är en populär turistkommun där belastningen inom kommunal primärvård ökar framförallt under sommarmånaderna, det är därför av vikt att insatserna ligger på så rätt nivå som möjligt i de beställningar som skickas in till oss. Gällande beslut i bosättningskommunen kanske inte är direkt överförbart till de förhållanden som råder i bostaden i Orust kommun.
Hemtjänst vid tillfällig vistelse
Observera att beställningar via denna e-tjänst endast gäller insatser inom kommunal primärvård. Om det finns behov av hemtjänst vid tillfällig vistelse ska den beställningen skickas separat. Mer information finns på Orust kommuns webbplats.
Hemtjänst vid tillfällig vistelse i kommunen, Orust kommun
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den registrerade har lämnat sitt samtycke
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
Lagringstid
- Lagringstid sker utifrån vad som angetts i Orust kommuns informationshanteringsplan.
Övrigt om lagringstid
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du lämnar klagomål.
Lämna ett klagomål enligt GDPR, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommun@orust.se
Sektor omsorg
kommun@orust.se
0304-33 40 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Bosättningskommunen
- Patientinformation
- Insatser
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in