Anlägga eget avlopp - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningNär du ska ansöka är det viktigt att du läser på om den anläggning du vill söka för och undersöker förutsättningarna på din tomt. Lägg god tid på att fylla i e-tjänsten korrekt och se till att alla bilagor som krävs finns med. Tänk på att du kan spara och återgå till ansökan vid ett senare tillfälle.
Du kan ansöka om
- Sluten tank för toalettavlopp
- Slamavskiljare, markbädd och fosforfälla
- Slamavskiljare, kemfällning och markbädd eller infiltration
- Minireningsverk med efterpolering
- Torrtoalett med eget omhändertagande
- Avlopp för bad, disk och tvätt (BDT)
Hämta dina företagsuppgifter
Om du fyller i e-tjänsten för ett företag kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem.
Så här hämtas dina företagsuppgifter, Bolagsverket
Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
När du företräder ditt företag så kan du använda din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. E-legitimationen bevisar att det är du som gör ansökan.
Handläggning
Vi påbörjar handläggningen så snart din ansökan är helt komplett. Om uppgifter saknas kommer vi att begära in kompletteringar. En ansökan som inte kompletteras kan komma att avvisas.
Önskar du hjälp inför din ansökan? Kontakta en avloppshandläggare via vårt kontaktcenter, 0304-33 40 00.
För dig som inte kan använda e-tjänsten
Ring vårt kontaktcenter, 0304-33 40 00 om du exempelvis inte har e-legitimation eller om du har skyddad identitet.
Avgift
En avgift kommer att tas ut för handläggning av din ansökan. Avgiftens storlek är beslutad av Kommunfullmäktige och beror på vilken typ av anläggning du ansöker om. Exempel finns på vår webbplats.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- IP-nummer
- GPS-koordinat kopplat till en individ
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du lämnar klagomål.
Lämna ett klagomål enligt GDPR, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)
Personuppgiftsansvarig
Miljö och byggnadsnämnden
kommun@orust.se
Miljöenheten
kommun@orust.se
0304-33 40 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Ansvarig installatör
- Fastighet
- Avloppsanläggning
- Bilagor
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in