Flytt av fordon på tomtmark - begäran
Den här tjänsten kräver inloggningMed denna e-tjänst kan du som markägare begära att kommunen hjälper till att flytta ett fordon som står felparkerat på din mark. För att vi ska kunna hantera din begäran behöver vissa villkor vara uppfyllda enligt lagen om flyttning av fordon (LFF 1982:129).
Du kan begära flytt om:
- Fordonet har stått felparkerat i minst 7 dagar - Om det står i strid med tydliga skyltar om parkeringsförbud eller andra parkeringsvillkor.
- Du har meddelat fordonsägaren att fordonet inte får stå där - Om du har kontaktat fordonsägaren och fordonet ändå har stått kvar i minst 7 dagar, kan du begära att det flyttas. Om du inte har lyckats nå fordonsägaren måste du kunna visa att du har försökt att kontakta denne. Fordonet måste då ha stått kvar i minst 1 månad efter att dina försök inleddes.
Viktig information:
- Du som markägare står för kostnaden för att flytta fordonet.
- Kommunen tar inte ansvar för felaktiga uppgifter i din anmälan. Om något blir fel på grund av oriktig information, kan du bli ersättningsskyldig.
Felparkerade fordon och skrotbilar, Orust kommun
Anmälan
Till anmälan behöver följande uppgifter lämnas in:
- Kontaktuppgifter
- Uppgifter om fordonet
- Adress för uppställningsplats
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem.
Så här hämtas dina företagsuppgifter, Bolagsverket
Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
När du företräder ditt företag så kan du använda din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. E-legitimationen bevisar att det är du som gör ansökan.
Logga in med BankID
På Mina sidor kan du följa ditt ärende. Du använder BankID för att logga in och uppgifter fylls i automatiskt. BankID skaffar du via din bank.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- Gallras efter varje år.
Övrigt om lagringstid
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du lämnar klagomål.
Lämna ett klagomål enligt GDPR, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommun@orust.se
Sektor samhällsutveckling
kommun@orust.se
0304-33 40 00
www.orust.se