Ersättning för skadade saker hos brukare med hemtjänst eller i boende - ansökan

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Om en skada uppstår på personliga saker såsom exempelvis glasögon, telefon, surfplatta, tv och kläder och du anser att Orust kommun är ansvarig kan du kräva ersättning.

Kommunen gör då en utredning om vad som orsakat skadan, samt en bedömning om du är berättigad till ersättning.

Grundprincipen för att kommunen ska ersätta skadan är att kommunens personal har orsakat skadan i tjänsten, antingen genom att personalen gjort fel eller genom oaktsamhet.

Anmäl till ditt försäkringsbolag

I första hand ska du anmäla skadan till ditt hemförsäkringsbolag. Om hemförsäkringen inte täcker skadan kan du eller någon närstående vända dig till kommunen för att kräva ersättning via denna e-tjänst.

Ersättningsnivå

Ersättningen omfattar ersättning för den skadade sakens nuvarande marknadsvärde eller reparationskostnad.

Om du utnyttjar din hemförsäkring kan du få ersättning för självrisken.

Handläggning

När du skickat in ärendet kommer kommunen utreda om du har rätt till ersättning och du kommer få återkoppling i ärendet.

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa